
Higienos institutas sukūrė modernų ir lengvai naudojamą įrankį, skirtą padėti viešosios informacijos rengėjams, ypač žurnalistams ir redaktoriams, atsakingai pateikti informaciją apie savižudybes ir bandymus nusižudyti.
Nemokama „Itasa“ platforma leidžia automatiškai įvertinti tekstus ir akimirksniu nustatyti, ar juose yra turinio, galinčio paskatinti savižudybę. Toks turinys neatitinka Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) rekomendacijų, kuriomis siekiama mažinti galimą žalingą žiniasklaidos įtaką savižudybių skaičiui.
Tyrimai rodo, kad viešai skleidžiama informacija apie savižudybes gali turėti ir neigiamą, ir teigiamą poveikį. Netinkamai pateikti tekstai gali skatinti imitacinį elgesį (Verterio efektas), kai žmonės iš pažeidžiamų grupių susitapatina su aprašytais atvejais ir yra linkę juos imituoti.
Todėl tarp PSO rekomendacijų žiniasklaidai yra pasiūlymas neskelbti konkretaus savižudybės būdo, neįvardyti vietos, nenaudoti sensacingos kalbos, nedaryti išvados apie vienintelę savižudybės priežastį, be svarbių priežasčių šių temų nekartoti.
Higienos instituto Savižudybių prevencijos skyrius nuolat stebi viešai pasirodantį turinį ir skatina žiniasklaidą prisidėti prie savižudybių prevencijos, pavyzdžiui, straipsniuose apie savižudybes įtraukiant ekspertų komentarus, pateikiant emocinės pagalbos galimybes ir nurodant būdus, kurie padėtų nukreipti mintis nuo savižudybės. Tyrimai rodo, kad atsakingai pateikta informacija akcentuojant pagalbos paieškos svarbą arba dalijantis istorijomis, kaip žmonės įveikia sunkumus ir mintis apie savižudybę, mažina savižudybių riziką (tai vadinama Papageno efektu).
Nors dalis žiniasklaidos atstovų yra susipažinę su PSO rekomendacijomis, publikuojant straipsnius jos ne visada atsispindi, dėl intensyvaus darbo tempo žiniasklaida prioritetą dažnai teikia informacijos operatyvumui. Dėl šios priežasties Higienos institutas inicijavo inovatyvų informacinių technologijų sprendimą, kuris padeda žurnalistams net ir skubant itin greitai ir efektyviai įvertinti tekstų atitiktį PSO rekomendacijoms. Dirbtinio intelekto pagrindu veikiantis „Itasa“ įrankis leidžia per kelias sekundes išanalizuoti tekstą, identifikuoti žalingas frazes ir pateikia konkrečius pasiūlymus, kaip patobulinti tekstą pagal PSO rekomendacijas.
Platforma taip pat leidžia generuoti tekstą nuo pat pradžių – pakanka pateikti faktus, o įrankis pasiūlo etišką, PSO rekomendacijas atitinkantį straipsnį. Ši funkcija naudinga rengiant informaciją apie itin daug atgarsio sulaukiančius įvykius, pavyzdžiui, įžymybių savižudybes. Šios naujienos pasiekia plačią auditoriją ir gali turėti stiprų emocinį poveikį.
Platformą jau testavo žurnalistai ir Vilniaus universiteto Suicidologijos tyrimų centro mokslininkai – abi grupės palankiai įvertino skaitmeninį įrankį. Žurnalistų teigimu, naudotis „Itasa“ yra patogu, greita ir intuityvu – tekstus galima lengvai įkelti ir iš karto gauti rekomenduojamus pasiūlymus. Patogu tai, kad įrankis patikimai identifikuoja žalingą turinį ir paaiškina, kodėl rekomenduojama keisti tam tikras frazes.
Gerų atsiliepimų sulaukė ir kita funkcija – įrankis pateikia konkrečius pasiūlymus, kaip papildyti tekstą apsauginį poveikį turinčia informacija: rekomenduoja įtraukti ekspertų komentarus, emocinės pagalbos kontaktus ar nuorodas į patikimus psichikos sveikatos šaltinius. Tokie pasiūlymai padeda subalansuoti tekstą bei sumažinti jo potencialų žalingą poveikį.
Vis dėlto testavimo metu išryškėjo ir keli svarbūs aspektai, kuriuos verta tobulinti. Viena iš pagrindinių pastabų – sistema, automatiškai keisdama tam tikrus sakinius, ne visada įvertina kontekstą. Todėl tais atvejais, kai savižudybės tema persipina su kitomis jautriomis temomis, pavyzdžiui, mobingu darbovietėje, platformos siūlomi pakeitimai gali susilpninti pagrindinę žinutę, nes pašalinama reikšminga, kontekstui svarbi informacija.
Testavimą atlikusių mokslininkų ir žurnalistų įžvalgos rodo, kad „Itasa“ yra reikalingas ir patogus įrankis. Vis dėlto jo funkcionalumą dar reikia tobulinti, kad įrankis visapusiškai atlieptų kasdienius žiniasklaidos poreikius ir padėtų užtikrinti tiek turinio mintį, tiek jo saugų poveikį visuomenei.
„Itasa“ yra vienas pirmųjų Lietuvos viešojo sektoriaus dirbtinio intelekto sprendimų, skirtų savižudybių prevencijai. Projektą įgyvendino Higienos institutas, gavęs projekto „Savižudybių tematikos turinio validacija: dirbtinio intelekto įrankio kūrimas žiniasklaidos atstovams“ finansavimą pagal kvietimą „Viešojo sektoriaus subjektų skatinimas diegti GovTech sprendimus“.
Šiuo metu įrankis pasiekiamas naršyklėje, ateityje svarstoma jį pritaikyti ir mobiliesiems įrenginiams. Taip pat bus vertinamos galimybės ir papildomų funkcijų poreikis, pavyzdžiui, automatizuotos žiniasklaidos turinio stebėsenos, duomenų analizės, statistinių ataskaitų generavimo. Tai galėtų leisti ne tik efektyviau reaguoti į informacijos apie savižudybes mastą, bet ir pagrįstai paskirstyti prevencijos išteklius bei stebėti ilgalaikius pokyčius.
Higienos institutas nuosekliai vykdo žiniasklaidos turinio analizę siekdamas įvertinti, kaip viešojoje erdvėje pristatomos savižudybių temos. 2024 m. duomenys rodo, kad daugumoje publikuojamų tekstų žalingo turinio kiekis vis dar viršija apsauginį – tai reiškia, jog informacija dažnai perteikiama taip, kad gali turėti žalingą poveikį pažeidžiamoms visuomenės grupėms. Šie rezultatai aiškiai parodo, kad atsakingą komunikaciją skatinančios priemonės, tokios kaip „Itasa“, yra būtinos siekiant keisti esamą informacijos skleidimo praktiką ir kuriant saugesnę viešąją erdvę.
